مجله درمان زخم

مطالبی در مورد درمان زخم دیابتی، زخم عفونی، زخم بستر و انواع زخم ها

مطالبی در مورد درمان زخم دیابتی، زخم عفونی، زخم بستر و انواع زخم ها

عوامل موثر بر بهبود زخم

درمان زخم 

فاکتورهای متعددی می‌توانند باعث اختلال در ترمیم زخم شوند. به طور کلی ، عواملی که بر تعمیر تاثیر می‌گذارند را می‌توان به صورت محلی و سیستماتیک طبقه‌بندی کرد . عوامل محلی آن‌هایی هستند که مستقیما ً بر خصوصیات خود جراحت تاثیر می‌گذارند در حالی که عوامل سیستمیک ، سلامت کلی و یا وضعیت بیماری فردی هستند که بر توانایی او در التیام اثر می‌گذارد ( جدول ۲ ) . بسیاری از این عوامل مرتبط هستند و عوامل سیستمیک از طریق اثرات موضعی موثر بر التیام زخم عمل می‌کنند.

عوامل محلی که اکسیژن اکسیژن زایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند , برای متابولیسم سلولی , به ویژه تولید انرژی توسط atp , بسیار مهم است و برای تمام فرآیندهای ترمیم زخم , حیاتی است . این بیماری از زخم ناشی از عفونت جلوگیری می‌کند, تمایز با اسفنج را افزایش می‌دهد , تمایز سلول‌های فیبروبلاست و سنتز کلاژن را افزایش می‌دهد و انقباض زخم را بهبود می‌بخشد . علاوه بر این , میزان تولید آنزیم سوپر اکسید ( عامل کلیدی برای پاتوژن های کشتار اکسیداتیو ) توسط لکوسیت ها به شدت وابسته به میزان اکسیژن می‌باشد .

به دلیل اختلالات عروقی و مصرف بالای اکسیژن توسط سلول‌های فعال از نظر متابولیکی , ریز محیط زخم اولیه از اکسیژن خالی شده‌است و کاملا ً تهی از اکسیژن است . چندین شرایط سیستمیک , شامل افزایش سن و دیابت , می‌تواند جریان عروقی اختلال ایجاد کند, در نتیجه مرحله را برای اکسیژن زایی بافت ضعیف تنظیم می‌کند . در بافت التیام , این روکش باعث ایجاد زخم تهی از اکسیژن می‌شود . زخم‌های مزمن به طور قابل‌توجهی تهی از اکسیژن هستند ; تنش‌های اکسیژن بافت در زخم‌های مزمن از ۱ تا ۴ میلی متر جیوه اندازه‌گیری شده‌است , در حالی که در مقایسه با مقادیر بافت کنترل مشابه با جیوه , میزان جیوه کاهش می‌یابد .

در زخم‌هایی که اکسیژن زایی احیا نشده است , التیام ناقص است . هیپوکسی موقتی پس از آسیب , التیام زخم را تحریک می‌کند , اما هیپوکسی طولانی‌مدت یا طولانی‌مدت التیام زخم را به تاخیر می‌اندازد . در زخم‌های حاد , هیپوکسی به عنوان سیگنالی عمل می‌کند که جنبه‌های زیادی از فرآیند التیام زخم را تحریک می‌کند . هیپوکسی می‌تواند تولید سایتوکاین و رشد را از ماکروفاژها , کراتینوسیت ها و فیبروبلاست ها القا کند . سیتوکین ها که در پاسخ به هیپوکسی ترشح می‌شوند از جمله vegf , tgf - β , vegf , فاکتور نکروز توموری - آلفا ( tnf - α ) و اندوتلین - آلفا ( tnf - α ) و آنژیوژنز در بهبود زخم هستند .

در درمان طبیعی زخم‌ها , ros مانند پراکسید هیدروژن ( h2o2 ) و سوپراکسید ( o2 ) به عنوان پیام آوران سلولی عمل می‌کنند تا فرآیندهای کلیدی مرتبط با بهبود زخم شامل حرکت سلولی , فعالیت سیتوکین ها و رگ زایی را تحریک کنند . هم اکسیژن و هم اکسیژن تولید ros را افزایش می‌دهند , اما افزایش ros منجر به افزایش تولید ros و ایجاد آسیب بافتی اضافی می‌شود .

بطور خلاصه , سطح مناسب اکسیژن برای التیام زخم بهینه بسیار مهم است . هیپوکسی بهبود زخم مانند رهایی از فاکتورهای رشد و رگ زایی را تحریک می‌کند , در حالی که اکسیژن باید روند التیام را حفظ کند . یک روش درمانی که گاهی اوقات می‌تواند بر تاثیر هیپوکسی بافتی غلبه کند , درمان اکسیژن سنتتیک است . مواد و روش‌ها : این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود .

وقتی پوست آسیب می‌بیند , میکرو ارگانیسم‌هایی که به طور معمول در سطح پوست قرار می‌گیرند , به بافت‌های زیرین دسترسی دارند . وضعیت عفونت و وضعیت تکثیر میکروارگانیسم‌ها تعیین می‌کند که آیا زخم به عنوان آلودگی , کلونیزاسیون , عفونت موضعی / استعمار و یا گسترش عفونت مهاجم طبقه‌بندی می‌شود . آلودگی , حضور موجودات غیر زنده روی زخم است , در حالی که کلونیزاسیون به عنوان حضور میکرو ارگانیسم‌ها در زخم بدون آسیب بافتی تعریف می‌شود . کلونیزاسیون ریشه یک مرحله میانی با تکثیر میکروارگانیسم‌ها و شروع واکنش‌های بافت موضعی است . عفونت مهاجم به عنوان حضور موجودات زنده در زخم با آسیب میزبان بعدی تعریف می‌شود .کلینیک زخم پلاس

  • درمانگر زخم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی